Over ons - Duikclub CLAS

Duikclub CLAS is een gezellige duikclub met een 50-tal leden gevestigd in Voerendaal Zuid-Limburg.

Duikclub CLAS is een dochtervereniging van C.L.A.S. ofwel het "Centre Liégeois d'Activités Subaquatiques", een Luikse vereniging. Je leest het goed, een Luikse vereniging. Lees gewoon verder . . .

De opleidingen en zwembadtrainingen van Duikclub CLAS zijn op vrijdagavond in zwembad De Joffer in Voerendaal. Buitenduiken maken we in onze eigen steengroeve La Gombe (Esneux, België). Daarnaast organiseren we regelmatig clubduiken naar andere duiklokaties zoals één van de vele Waalse steengroeves, een bestemming in Zeeland, maar ook Zuid-Frankrijk, Spanje, Bretagne, Egypte etc.

Onze moedervereniging C.L.A.S. of het "Centre Liégeois d'Activités Subaquatiques" is opgericht in 1958. De vereniging was medeoprichter van de Belgische duikfederatie (FEBRAS) die op haar beurt betrokken was bij de oprichting van de eerste mondiale federatie, de CMAS.

Eind jaren ‘60 werden de eerste mensen uit Zuid Limburg lid van deze vereniging. In 1971 hebben de Nederlanders binnen C.L.A.S. met steun van Luikse instructeurs een Nederlandstalige sectie opgestart.

De vereniging C.L.A.S. als geheel heeft nu ruim 400 leden (waaronder de ca. 60 leden van Duikclub CLAS in Nederland. Uniek aan C.L.A.S. is dat wij eigenaar en beheerder zijn van de voormalige steengroeve La Gombe in Esneux (Belgie); hier kun je terecht voor het maken van buitenduiken.
La Gombe is van alle gemakken voorzien zoals een ruime parkeerplaats, verwarmde kleedlokalen, douches, vulstation, café en friterie. La Gombe is elke weekend geopend en ontvangt naast de eigen leden ook gasten van andere verenigingen.